Wszystko w Twoich rękach i… głowie! Weź odpowiedzialność za swój proces uczenia się

Wszyscy doskonale pamiętamy system szkolny: sztywny program, narzucony sposób nauki i brak miejsca na indywidualne potrzeby. Nic dziwnego, że wielu uczniów gubi motywację i zniechęca się do nauki. Ale czy musi tak być?

Szkoła często prowadzi nas po kolei, z punktu A do B, według ściśle określonego plany, nie zwracając uwagi na osobiste preferencje ucznia. Jest to podejście uniwersalne, które nie uwzględnia różnorodności w sposobach przyswajania wiedzy. Również tradycyjne wpisanie ludzi w kategorie, takie jak kinetycy, słuchowcy czy wzrokowcy, nie ma naukowego uzasadnienia, ponieważ rzeczywistość uczenia się jest znacznie bardziej złożona.

Nauka w czterech wymiarach

Aby lepiej zrozumieć proces uczenia się, warto sięgnąć po koncepcję czterech wymiarów Richarda Feldera i Lindy Silverman. Są to: aktywny vs. refleksyjny, sensoryczny vs. intuicyjny, werbalny vs. wizualny oraz sekwencyjny vs. globalny.

Inaczej mówiąc, wymiary te odnoszą się do:

  • Rozumienia: Czy wolisz uczyć się poprzez działanie i praktykę, czy obserwację i analizę?
  • Postrzegania: Czy kieruje Tobą logika czy intuicja?
  • Przetwarzania informacji: Czy lepiej przyswajasz informacje werbalne (słowa) czy abstrakcyjne (symbole, obrazy)?
  • Organizacji: Czy wolisz poznawać zagadnienia w sposób uporządkowany i sekwencyjny czy spontaniczny i całościowy?

Każdy z nas ma skłonności ku jednej w wartości na tych wymiarach, co pozwala na stworzenie aż 16 kombinacji, co pokazuje, że jesteśmy bardziej złożeni poznawczo. Wpisanie siebie w te kategorie może pomóc w zrozumieniu własnych preferencji i potrzeb w procesie uczenia się.

Proaktywne podejście do uczenia się

Kluczowym elementem skutecznego uczenia się jest podejście proaktywne. Oznacza to uświadomienie sobie, że nie jesteśmy jedynie pionkami poruszającymi się według z góry ustalonego planu, ale mamy wpływ na własne działania i proces uczenia się. Warto zdać sobie sprawę, że nasze poczucie sprawstwa, czyli przekonanie o zdolności do osiągania celów, ma ogromne znaczenie dla efektywności nauki. Również komunikacja z nauczycielem powinna być dialogiem, a nie jednostronnym przekazywaniem informacji przez lektora ex-cathedra.

Ponadto, istotne jest także ustalenie celu nauki, ponieważ to on determinuje, ile i jaki materiał musimy przyswoić. Inaczej przyswajasz słówka przed zagraniczną podróżą, a inaczej uczysz się zasad gramatycznych, aby np. zdać jakiś test.

Wprowadź teorię w praktykę

Jak więc możemy w praktyce zastosować te wskazówki?

Po pierwsze, warto wybrać sposób uczenia się, który odpowiada nam najbardziej. Pomyśl, czy wolisz tradycyjne metody, takie jak kursy czy nauczyciele, czy może bardziej nowoczesne podejście, wykorzystujące aplikacje czy fiszki?

Po drugie, zastanów się, czy preferujesz uczenie się w sposób linearny, czyli od spraw podstawowych do bardziej złożonych, czy może odpowiada Ci podejście wybiórcze, koncentrując się na tym, co dla Ciebie najważniejsze, czego akurat w praktyce potrzebujesz.

Po trzecie, warto zastanowić się, w jaki sposób potrzebujesz otrzymywać feedback, czyli informacje zwrotne na temat swoich postępów, na bieżąco, a może cyklicznie oraz w jakiej formie.

I wreszcie, czy wolisz uczenie się samodzielnie, czy może w grupie, gdzie możesz dzielić się wiedzą i doświadczeniami z innymi, takiej jak nasza społeczność Just Friends.

Aby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy krótki quiz, w którym możesz sprawdzić swoje preferencje i dopasować do nich metody nauki.

W podróży do wiedzy

Należy pamiętać, że nauka, aby była skuteczna, powinna być przyjemna i przynosić radość z postępów. Uczenie się nie powinno być uciążliwym obowiązkiem, a ekscytującą podróżą ku wiedzy i nowym umiejętnościom.

Kluczem do sukcesu jest więc świadome podejście do własnego procesu uczenia się oraz dostosowanie go do swoich preferencji i potrzeb. Wszystko jest w Twoich rękach – weź odpowiedzialność za swój rozwój edukacyjny, a przy okazji baw się dobrze!